Når man skal ta landskapsbilder må man virkelig være bevisst på dette med god komposisjon. De tre viktigste stikkordene er forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn. Kunstmalere har benyttet seg av denne regelen i hundrevis av år, og den er like gjeldende den dag i dag. Grunnen til dette er at disse tre elementene tilsammen skaper dybde i bildet, og slik oppnår du spenning.

Forgrunnen er det som man legger merke til først. Her er det bare å bruke fantasien. Det kan være alt fra et tre, en stor stein eller en blomst på enga.

Selv om forgrunnen kan bli spennende, må man absolutt ikke glemme mellomgrunnen. Det er her man hviler øyet, og derfor passer det fint å legge inn bildets hovedmotiv på dette stedet. Kanskje gallopperer det en flott hingst over enga?

Bakgrunnen er også viktig. Den kan du se på som en avslutning av bildet, og vanligvis er det himmelen som skaper dette i landskapsbildene.

Horisonten er også noe å tenke på. Horisonten legger man vanligvis i “det gyldne snitt”, et uttrykk som kunstnere har skapt for å forklare hvordan et motiv kan deles inn i tre deler. Det gyldne snitt er faktisk en matematisk utregning, og noe du alltid bør ha i bakhodet mens du komponerer et bilde.

De flotteste landskapsbildene jeg har tatt, kommer fra en tur jeg tok i Toscana, midt i hjertet av Italia. Her fant jeg motiver som kunstnere har festet til lerretet i århundrer, og disse bildene tar meg tilbake til en svunnen tid. Det er vanskelig å finne maken til et sted som dette, der vinranker, ærverdige historiske slot, irrgrønne enger og slanke trær dominerer landskapet. I tillegg kunne man bruke den typiske tåken til å skape bilder med en litt mystisk atmosfære.

Lær litt om redigering av landskap i Photoshop her:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>